Ekonomi

Madencilik sektöründen 5,9 milyar dolarlık ihracat

Geçen yıl ihracatta yakalanan ivme 2022’nin ilk 11 ayında da devam etti. Türkiye’nin Ocak-Kasım dönemindeki ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14 artışla 231 milyar dolara ulaştı. Sözün konuşulduğu dönemde maden branşının ihracatında yüzde 10,23 artış oldu. Maden branşlarının ihracatı 2022 Ocak-Kasım ayı ortasında 5,9 milyar dolara ulaştı. Madencilik branşının ihracatında 1 milyar 998 milyon dolar ile metalik cevherler ilk sırada, 1 milyar 928 milyon dolar ile doğal taşlar ve endüstriyel mineraller ikinci sırada yer aldı. ihracatta ise 1 milyar 257 milyon dolar ile üçüncü sırada yer aldı. 11 aylık dönemde bir önceki yılın aynı dönemine göre metalik cevherlerde yüzde 2,03, doğal taşlarda yüzde 0,04, endüstriyel minerallerde yüzde 26,58 artış oldu.

En çarpıcı artışlar Bulgaristan, İtalya ve Hindistan’da yaşandı.

11 aylık dönemde madencilik branşının en çok ihracat yaptığı ülkeler sıralamasında Çin 1,2 milyar dolarlık ihracatla ilk sırada yer aldı. İkinci sırayı 588 milyon dolar ihracatla ABD, üçüncü sırayı ise 350 milyon dolar ihracatla Bulgaristan aldı. Dördüncü sırada yer alan İtalya’ya 291 milyon dolar, beşinci sırada yer alan İspanya’ya ise 255 milyon dolar ihracat yapıldı. Belçika 234 milyon dolarlık ihracatla altıncı, Hindistan 195 milyon dolarlık ihracatla yedinci, Almanya 168 milyon dolarlık ihracatla sekizinci, Romanya dokuzuncu sırada yer alıyor. 146 milyon dolar ile Fransa 145 milyon dolarlık ihracatla onuncu sırada yer alıyor. En çok ihracat yapan ülkeler sıralamasında en çarpıcı artışlar Bulgaristan, İtalya ve Hindistan’da yaşandı. Bulgaristan’a yapılan ihracattaki artış ise yüzde 55,98 oldu. İtalya’ya yapılan ihracat yüzde 50,91 artarken, Hindistan’a yapılan ihracatta yüzde 23,79 artış yaşandı.

Madencilik bölümünün toplam ihracatı yılın ilk 11 ayında artmasına rağmen, kasım ayı dikkate alındığında ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 7,23 azalarak 508,3 milyon dolar oldu.

“Son 2-3 aydır ihracatımızda yavaşlama var”

11 aylık maden ihracatını daha pahalı hale getiren İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Üyesi Fahri Hacıalioğlu, “Yılın ilk 11 ayında ihracatın artması şubemizi sevindirdi. Ama son 2-3 aydır ihracatımızda bir yavaşlama olduğunu söylemeliyiz. Özellikle ABD ve Avrupa’da durgunluğun etkileri daha net görülmeye başlandı. Çin’de ise pandemi süreci hala etkili. Ana pazarlarımızda bu durumların yaşanması doğal olarak bizi de etkiliyor. Ancak İMİB olarak ihracatımızın hız kesmemesi hatta daha üst seviyelere çıkması için çalışıyoruz. Üyelerimizin pazarlarını çeşitlendirmeye ve bulundukları pazarlardaki konumlarını güçlendirmeye çalışıyoruz. Ticaret heyeti ve alım heyet programları düzenliyor, yurt dışında ulusal fuarlara katılıyoruz. Madencilik sektörümüzün potansiyelinin daha büyük olduğunu biliyoruz. Gelecekte minerallere daha çok ihtiyaç duyulacak. Madencilik çalışmaları tüm dünyayı ilgilendiriyor. Buradan yola çıkarak Türkiye’nin dünya pazarından daha fazla pay almasını hedefliyoruz. Madencilik bölümünün toplam ihracatı 2022 yılı sonunda geçen yılı geçecek. Ancak bu artış bize yetmiyor. Dünyadaki gelişmelere bağlı olarak 2023 yılında ihracatımızı daha hızlı artırmayı ve ülkemize daha fazla katkı sağlamayı hedefliyoruz.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu